איך לבחור אקדח

אז עברת דרך השלבים הבירוקרטיים, חיכית חודשים לתור, וסוף סוף קיבלת את האישור המיוחל לקנות ולשאת אקדח. אבל אם זה האקדח הראשון שלך, ואפילו אם זה השני, ואת הראשון קנית ומאז ירית רק בחידושי רישיון, יכול להיות שאתה לא ממש בטוח איזה אקדח לקנות, מה מתאים לך, איזה קוטר, איזה יצרן, איזה מנגנון פעולה.

חשוב להבין שהבחירה היא שלך בסופו של דבר, ולא אני (שאיני מומחה כלל וכלל) ולא מומחים גדולים יכולים להגיד לך מה מתאים לך. אבל ייתכן שמאמר קצר זה יאיר בעינייך את הסוגיות העיקריות בבחירת אקדח, ויסייע לך להחליט בקלות רבה יותר ובצורה נכונה יותר.

סוגיה ראשונה – חדש או משומש

כמובן שאקדח חדש תמיד עדיף על אקדח משומש מאותו סוג. למרות זאת יש לציין שרוב בעלי האקדחים יורים בהם מעט מאוד. אקדחים יכולים לירות עשרות אלפי כדורים במהלך חייהם, ולכן אם תמצא אקדח משומש המתאים לך, ייתכן שתוכל לחסוך כסף רב וליהנות מכלי אמין ולמעשה “כמו חדש”. מכיוון שממילא על מנת להעביר את האקדח בין אזרח פרטי אחד לאחר יש צורך להשתמש בשירותיו של סוחר נשק, מומלץ מאוד לבקש מאותו סוחר נשק שיבדוק את הכלי ויוודא שהוא במצב טוב.

סוגיה שניה – קוטר

למרות מה שאולי שמעת, מחקרים מראים ששלושת הקטרים הנפוצים, 19X9מ”מ, .40SW, וACP45. כולם דומים למדי מבחינת הביצועים כאשר נעשה שימוש בתחמושת מתאימה להגנה עצמית. כל אחד משלושת הקליברים האלה מתאים להגנה עצמית, אבל 9מ”מ ללא ספק מאפשר קיבולת גבוהה יותר לגודל נתון של כלי.

אם אתה בעל ממדים קטנים או בעל כוח פלג גוף עליון או ידיים מוגבל, ייתכן שתצטרך להסתפק באקדח בקוטר 17X9מ”מ או אפילו 0.22. יש לציין שרוב המומחים מסכימים שהגורם המשפיע ביותר על היכולת לעצור תוקף הינו דיוק הירי ופגיעה באיברים חיוניים, ולא קוטר הכלי.

סוגיה שלישית -תכונות מכניות

בתחום התכונות המכניות יש כמה תת-סוגיות שכדאי לשקול-

חצי אוטומטי מול תופי – לדעת הכותב, ולדעת רוב המומחים היום, אין יתרונות המצדיקים נשיאת אקדח תופי על פני אקדח חצי אוטומטי. נהוג לחשוב שאקדחי תופי הם אמינים יותר, אך למען האמת אקדחים מודרניים הם אמינים ביותר, וכאשר הם אכן סובלים ממעצור, קל יותר לתפעל אותו מאשר באקדח תופי. אקדחים חצי אוטומטיים נהנים מקיבולת תחמושת גבוהה יותר, הדקים טובים יותר, ומזמינות אביזרים ותמיכה גבוהה יותר בשוק הישראלי.

אקדחים חצי אוטומטיים מתחלקים לכאלה עם פטיש חשוף, וכאלה עם מנגנון סטרייקר(ללא פטיש חשוף). מבלי להיכנס לדקויות טכניות, יש לכל סוג יתרונות וחסרונות. מבחינה בטיחותית באופן עובדתי שני סוגי האקדחים נישאים על ידי מיליוני אנשים בצורה בטוחה, והדבר דורש הכרת האקדח ואימון להרגלים נכונים. לאקדחים ללא פטיש גלוי יש לרוב מנגנון פנימי פשוט ואמין ויתרון נוחות בהסלקה. היתרונות של אקדחים בעלי פטיש חשוף אינם נוגעים דווקא להיות הפטיש חשוף אלא למנגנונים נפוצים בהם(לדוגמא הדקים טובים, יכולת לנקור שנית כדור עקר וכו’), וזאת בהתאם להיותם אקדחי סינגל או דאבל אקשן, נושא שנדון בו מיד.

גלוק 19 הינו אחד מאקדחי הסטרייקר הנפוצים בעולם:

חלוקה נוספת היא בין אקדחי דאבל אקשן לסינגל אקשן. באקדח סינגל אקשן, כלומר פעולה אחת, ההדק משמיט את הפטיש בלבד. כלומר על מנת שהאקדח יהיה מוכן לירי הפטיש צריך להיות דרוך לאחור. באקדחי דאבל אקשן לחיצת ההדק דורכת את הפטיש לאחור ומשמיטה אותו, או דורכת את הסטרייקר ומשחררת אותו. אקדחי סינגל אקשן נהנים בדרך כלל מהדק “קל” יותר.

למי שמתכוון לשאת את הכלי עם כדור בקנה, יש לשים לב שסחיטת ההדק כבדה יותר בדאבל אקשן (יש בכך משום יתרון בטיחותי מסוים, שכן שחרור הכדור הראשון דורש סחיטה חזקה ומודעת של ההדק). נדרש אימון רב על מנת להתרגל לירי מדויק ממצב נשיאה זה. ישנם אקדחים עם פטיש חשוף שיורים את הכדור הראשון בדאבל אקשן, ולאחר מכן עובדים בסינגל אקשן.

חלק נוסף מהתכונות המכניות של האקדח הוא מנגנוני הבטיחות. ברוב האקדחים המודרניים ישנו מנגנון בטיחות פנימי המונע מהאקדח לירות ללא לחיצה על ההדק (מה שחשוב במקרה של נפילת האקדח). ישנם אקדחים שבהם יש מנגנוני בטיחות נוספים כגון משבית מחסנית – שאינו מאפשר לירות באקדח ללא מחסנית מוזנת, ומשבת ידית אחיזה – שמאפשר לירות רק באחיזה נכונה של האקדח. מנגנונים אלה נפוצים בעיקר באקדחים המבוססים על דגמים וותיקים יותר.

FN Hi-Power הוא אקדח סינגל אקשן חצי אוטומטי וותיק, המצויד במשבת מחסנית:

נצרות באקדחים מודרניים מתחלקות לנצרות רגילות ונצרות הדק. נצרות רגילות מותקנות בדרך כלל בצד האקדח. יש לציין שבישראל רבים נושאים את אקדחיהם ללא כדור בקנה, ולכן לא נוצרים כלל את האקדח. מי שנושא אקדח טעון בדרך כלל משתמש בנצרה או משמיט פטיש (ראה בהמשך). חשוב לוודא שמיקום הנצרה אינו מפריע לך בתפעול הנשק, ובמיוחד בדריכה. נצרות הדק מותקנות בתוך הדק האקדח, ומאפשרות לחיצה שלו רק כאשר הנצרה נלחצת ראשונה. נצרה כזאת מאפשרת מצד אחד רמת בטיחות גבוהה, ומצד שני לא דורשת שלבים נוספים בירי (לחיצה מודעת על ההדק היא גם שחרור נצרה). בנוסף לשני סוגי נצרות אלה ישנם אקדחים עם מנגנון השמטת פטיש. מנגנון זה לעיתים משולב בנצרה. המנגנון מאפשר לדרוך את האקדח ואז להשמיט את הפטיש ללא ירי. כך ניתן לשאת באקדחים המצוידים במנגנון זה כדור בקנה בצורה בטוחה יחסית, שכן הכדור הראשון דורש סחיטה חזקה של ההדק.

הCZ75D קומפקט הוא אקדח עם פטיש חיצוני, שזמין גם עם נצרה(מימין) וגם עם משמיט פטיש:

סוגיה שלישית – ממדים ומשקל

יורים לא מנוסים נוטים לחשוב שכמה שיותר קטן יותר טוב. חלק מהאנשים מאמינים שאקדח גדול יותר תמיד יותר טוב. האמת היא שיש יתרונות וחסרונות לכל גודל אקדח. אקדח גדול יותר וכבד יותר מקל את הרתע המורגש בירי, אך מהווה לרבים מטרד בשל משקלו הכבד ומימדיו. אם תקנה אקדח כבד וגדול ותשאיר אותו בבית, הרי כאילו אין לך אקדח בכלל. אקדח קטן מאוד נח לנשיאה והסלקה, אך לעיתים קרובות יש לו קיבולת מחסנית קטנה והוא אינו קל לתפעול כמו אקדחים גדולים יותר. בעיות נפוצות באקדחים קטנים הם רתע מורגש מאוד (בקליברים גדולים), קושי בדריכה (בחלק מהדגמים), ופציעות או מעצורים בעקבות אחיזה לא נכונה. אחד מהגורמים המשפיעים רבות על משקל הנשק הוא סוג החומר ממנו הוא בנוי. ישנם אקדחים ממתכות שונות, וישנם אקדחים שחלק מהם בנו מפולימר. אקדחים פולימריים כמעט תמיד קלים מאקדחים העשויים מתכת בלבד.

אקדחי גלוק בגדלים שונים:

סוגיה רביעית – יצרן

ישנם יצרנים רבים ממדינות שונות המייצרים אקדחים מצוינים. חשוב לוודא שהיצרן של האקדח שלך נפוץ יחסית בארץ, ושתוכל למצוא לא רק תמיכה מבחינת תיקונים ותחזוקה, אלא גם מבחינת אביזרים כמו נרתיקים ומחסניות.

סוגיה חמישית – נוחות והתאמה אישית

לאחר ששקלת את האופציות הללו, הדבר החשוב ביותר הוא להתנסות בירי ותפעול האקדח לפני הקניה. לך לחנות נשק שמחזיקה אקדחים מסוגים שונים. הרגש כיצד אקדחים שונים יושבים לך ביד. לפני שתקנה את האקדח בקש לירות בו אם ניתן. וודא שהוא נוח לדריכה, מרגיש טבעי כאשר אתה מכוון אותו אל מטרה, ושהירי בו אינו גורם לך לפציעות או לכאבים. אם אתה יורה שמאלי, שים לב שהאקדח מתאים לשמאליים, מכיוון שלא כל האקדחים מתאימים.

עכשיו כשרכשת סוף סוף את האקדח המתאים לך, זכור שרק התחלת. על מנת להגיע לרמת כשירות ובטחון גבוהות יש להתאמן רבות, לשאוף לדיוק ולמהירות בירי, וללמוד מניסיונם של יורים אחרים. בהצלחה, ובתקווה שנשתמש בנשק רק במטווח ולא במצב אמת!

4 תגובות על איך לבחור אקדח

כדאי להוסיף שככל שהאקדח בעל קנה ארוך יותר סיכויי הפגיעה במטרה רב יותר. לגבי נשיאה עם כדור בקנה יש פנים לכאן ולכאן . לדעתי רצוי מאוד להתאמן ולהתרגל לשליפה ודריכה מהירה ולא ללכת עם כדור בקנה.

שהתנסה בקליבר 7.65 + 9 קצר ועכשיו משתמש באקדח בקליבר 9 רגיל, קח בחשבון את מחיר התחמושת. 9 רגיל הכי זול ואם אתה מתכוון להתאמן הרבה זה מתחיל להיות משמעותי. ועכשיו לנושא הצורך: אם בכוונתך לשאת אותו תמיד על המותניים או בנרתיק קרסול למשל , הגודל והמשקל הם גורמים חשובים. אם בסוף האקדח יהיה מאופסן בכספת בבית אז הכל פתוח. לך עם העדר, או שפה יפה יותר: למד מחכמת ההמונים ולך על גלוק. אמין ונפוץ עם המון אביזרים וזה אומר אדם המשתמש ב SW99 ומבסוט 10

אופי הנשיאה גם כן פאקטור חשוב. על המותן, מוסלק בקרסול או מאופסן בכספת בבית. כל אלה משפיעים על הגודל.

למרות שאני נושא סמית-ווסון SW99, (ומרוצה מאד!) אני ממליץ ללכת עם העדר (או לסמוך על חכמת ההמונים) וללכת על גלוק 9 ממ’ מאחד הדגמים: אקדח נפוץ, אמין, פולימרי (קל) ושפע של אביזרים.

שיתוף מהיר